سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
۰ |
۰
عزم راسخ برای تولید یک میلیون تن کاتد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حمید قاطع - عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگ‌ترین شرکت صنعتی و معدنی کشور در بازار سرمایه به شمار می‌رود و دارایی‌هایش یکی از امیدهای مردم ایران است، در واقع همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ظرفیت معادن بالفعل نشده و یکی از این ظرفیت‌ها مس است.

به بیان دیگر؛ معادن کشور بالقوه مانده‌اند و باید ذخایر این معادن به مواد معدنی تبدیل و سپس فرآوری شود تا در صنایع پایین‌دستی مورد استفاده قرار گیرد و یا با توجه به کشش بازار، عرضه شود.

اهمیت سرمایه‌گذاری در مس و «مردمی‌کردن» مشارکت

اما توسعه از «اکتشاف» تا «استحصال محصول نهایی» به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و از آنجایی که پروژه‌هایی که در این شرکت در حال اجرا است، تقریباً ابرپروژه به حساب می‌آید و سهامداران این شرکت به سود سالیانه دریافتی نیاز دارند، توسعه در بخش‌هایی با فراز و نشیب مواجه شده است.

در سال‌های گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعۀ واحدهایی مانند  مس سرچشمه، سونگون و... سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است، اما اگر نیاز به توسعه چندین برابری نسبت به گذشته داشته باشیم، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

راهبردهای موجود برای سرمایه‌گذاری بیشتر هم یکی این است که سهامداران سرمایه‌گذاری کنند و دیگری اینکه از ظرفیت بازار سرمایه و مشارکت مردم استفاده شود که همان تاکید مقام معظم رهبری در راستای تحقق شعار سال است.

توسعه در شرکت مس صرفاً با «مردمی‌کردن» امکان‌پذیر است، در همین راستا و برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» باید به گونه‌ای مدیریت شود که عموم مردم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، در این مسیر می‌شود برای اجرای هر پروژه از مردم همان منطقه خواست تا برای دستیابی به اهداف ترسیم شده، سرمایه‌گذاری کنند؛ این اقدام نمونه جهانی نیز دارد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در دنیا با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم منطقه توسعه یافته‌اند و سرمایه این افراد در قالب شرکت‌های تعاونی و سهامی عام وارد چرخه شده‌اند. 

در این میان شرکت ملی مس هم پیشنهاد می‌کند که مردم منطقه از طریق سهامی عام در پروژه‌ها مشارکت کنند و علاوه بر توسعه و ایجاد اشتغال در منطقه، ارزش افزوده نیز برای سرمایه آن‌ها ایجاد ‌شود.

انتظار از مجلس شورای اسلامی در مورد قوانین معادن

اما یک نکته دیگر وجود دارد و آن قوانین است. به بیان دیگر، در صورتی می‌توانیم برای توسعه شرکت‌های معدنی بزرگ و حل مشکل اشتغال اقدام کنیم که قوانین نیز در همین راستا باشد. قوانینی که در حال حاضر برای توسعه واحدهای صنعتی و معدنی وجود دارد با این پیشنهاد و راهکار سنخیتی ندارند، دلیل این عدم سنخیت هم اظهارنظر دستگاه‌های اجرایی متعدد است که در حوزه توسعه یا رشد معادن هیچ تخصصی ندارند. انتظار واحدهای تولیدی بزرگ از مجلس این است که قوانین را از تعدد موجود خارج کند. در شرایط فعلی، شرکت مس یک صنعت بالقوه برای توسعه اشتغال و افزایش تولید مواد معدنی در کشور است و می‌تواند ارزآوری داشته باشد، در واقع یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها عرضه مس به بازار جهانی است و از این طریق به ارزآوری برای کشورمان کمک کرد. با باور، کار جهادی و نیروهای توانمند می‌توان کار توسعه را جلو برد.

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه معادن و جایگزین‌شدن با درآمدهای نفتی، این شرکت خاصیت تحریم‌پذیری ندارد، بنابراین یکی از بهترین مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

همه می‏‌دانیم که روز به روز نیاز به مس در تمامی گرایش‌های صنعتی در دنیا بیشتر می‌شود، از سوی دیگر میزان ایجاد ارزش افزوده در این صنعت بسیار بالاست و ارزآوری آن نسبت به صنایع دیگر در کشور قابل مقایسه نیست؛ بنابراین باید برای توسعه این صنعت و دستیابی به اهداف ترسیم شده، به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید باشیم.

تولید یک میلیون تن کاتد

شرکت ملی صنایع مس ایران برای تولید یک میلیون تن کاتد از آغاز برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری کرده است، این اتفاق باید باور عمومی همه در شرکت ملی صنایع مس ایران باشد و انشالله محقق خواهد شد.

پیش از این گفته شده بود که تولید این میزان کاتد در برنامه پنج ساله، غیرممکن است، اما دیدیم که تیم مدیریت فعلی این اقدام را امکان‌پذیر دانست و علاوه بر آغاز برنامه‌های اجرایی همزمان با شروع اجرای برنامه هفتم توسعه کشور، حتی باور داریم که در برنامه ۱۰ ساله می‌توان به تولید دو میلیون تن کاتد نیز رسید.

اهمیت «ساخت داخل» و ایجاد فرصت برای شرکت‌های داخلی

این را هم البته نباید از نظر دور داشت که پیش از این هدف‌گذاری انجام شده، به عنوان لازمه و پیش نیاز، باید در کشور انقلاب صنعتی در ساخت دستگاه‌های معدنی ایجاد شود و از آنجایی که کار در معادن به طور زنجیره‌وار از مرحله اکتشاف تا تولید محصول نهایی به یکدیگر پیوسته است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ۱۰۰ درصد تمامی مراحل توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود. «صنعت معدن» در اختیار ما نیست بلکه «معدن» در اختیار ما است، بسیاری از کشورها در مراحلی مانند دستگاه‌های اکتشاف صاحب سبک هستند و تا زمانی که بزرگ فکر نکنیم و به تولیدکنندگان داخلی (ساخت داخل) امکان رقابت با همتایان خارجی را ندهیم، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

در همین راستا، شرکت مس در نظر دارد تا توسعه را به شرکت‌های ایرانی واگذار کند، و اگر انجام هر کار یا ساخت هرچیزی در داخل کشور امکان‌پذیر بود، مانع از واردات آن شود.

نیروی انسانی توانمند و متخصص در مس

این نکته را هم در راستای موضوع «ساخت داخل» در نظر داشته باشیم که شرکت ملی مس نیرو انسانی قوی و توانمندی دارد، همین نیروهای انسانی صاحب سبک و ایده توانسته شرکت را علی‌رغم وجود تحریم‌ها به این نقطه برساند. تمامی نیروهای شرکت مس در سراسر کشور جزو نیروهای انسانی توانمند هستند و حتی بازنشسته‌ها نیز رشد و توسعه شرکت را دنبال می‌کنند؛ این نیروها نعمت و انگیزه هستند که مدیران شرکت‌ها باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha