۰
سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
۰ |
۰
جهان بزرگ و تاثیرگذار ارتباطات و روابط عمومی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سیاوش عبدی؛ مدیر گروه روابط عمومی و حوزه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

به گزارش مس‌پرس، جهان امروز «مدیون» ارتباطات است، این را می‌شود از مناسبات غالب بر توسعه، مناسبات غالب بر سیاست، فرهنگ، اقتصاد و موضوعات اجتماعی دریافت. جهان امروز، جهان «ارتباطات» است، و این کُنش، یعنی هر آنچه که در مناسبات انسانی روی می‌دهد، در یک شبکه‌ی معنادار، مبتنی بر مختصاتی است که ارتباطات آن را تعریف می‌کند. با این رویکرد، ارتباطات و روابط عمومی نقشی متفاوت‌تر از این می‌یابد که وجهه‌ی «اطلاع‌رسانی» داشته باشد. در واقع، تقلیل «ارتباطات و روابط عمومی» به «اطلاع‌رسانی»، تقلیل جهان جدید به یک دریچه‌ی کوچک رو به فراسوهاست.

اما ارتباطات و روابط عمومی شکل‌های روایی متعددی دارد. نخستین روایت کلان از ارتباطات و روابط عمومی، همانی‌ست که جهان را یک «دهکده» می‌داند و سرزمین‌های جغرافیایی را بر پایه‌ی نقشی که در سیاست، اجتماع، فرهنگ، ورزش و ... دارند تعریف می‌کند. هر کدام از این سویه‌ها که بر شمردیم، عامل قدرت هستند، و قدرت هم مناسبات جهان را شکل می‌دهد. این مناسبات ارتباطات جدید را حاصل می‌آورد و هر کشور جایگاهی در شبکه‌ی ارتباطی جهان پیدا می‌کند و بر پایه‌ی آن شروع به ارتباط با دیگران می‌کند.  

دوم روایت، کلان روایت ارتباطات و روابط عمومی به گونه‌ای‌ست که ناظر بر شکل‌دهی و جهت‌دهی افکار عمومی برای رسیدن به «هدف» باشد؛ در واقع در این سویه اغلب فعالیت‌ها و تصمیمات از جنس «راهبری» و «ایجاد استراتژی» است. این کار را بیشتر شوراهای عالی ارتباطات و روابط عمومی در دولت‌ها شکل می‌دهند، و تلاش‌شان این خواهد بود که افکار عمومی را به سمت خواسته‌های ویژه‌ای سوق دهند. در این مسیر رسانه‌ها، مدیران، مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها و نهادهای بزرگ، مدیران روابط عمومی دستگاه‌های تاثیرگذار در استان‌ها و ... بسیار موثر هستند.

سومین روایت، کلان روایت ارتباطات و روابط عمومی در ساحت ادارات و شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی و ... است. اگرچه ممکن است تصور درستی از این ساحت در برخی شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته باشد و این گستره‌ی بسیار عظیم را حیاط خلوتی بدانند برای افرادی که کاری از دست‌شان بر نمی‌آید؛ اما تجربه‌ی تاریخی در ایران و جهان نشان داده که اگر روابط عمومی و ارتباطات یک دستگاه یا نهاد یا شرکت، بتواند نخست ارتباط درونی و سازمانی خوبی بین کارکنان دستگاه، مدیر دستگاه با کارکنان، پاسخگویی به موقع درون‌دستگاهی داشته باشد و ایجاد کند، و دوم بتواند ارتباط خوبی بین دستگاه، رسانه‌ها و مردم برقرار کند، می‌تواند در جهت‌دهی افکار عمومی و مخاطبان مرجع و هدف دستگاه بسیار موثر باشد.

مردم هم از مسئولان شفافیت و صداقت در کلام و عمل می‌خواهند. مگر نه این است که روابط عمومی و ارتباطات در یک شرکت و دستگاه می‌خواهد اهداف استراتژیک نهاد را در شکل‌ها و قالب‌های ساده به اطلاع مخاطبان هدف برساند؟ پس چه بهتر از این راه که شفاف، درست، دقیق و به موقع این اطلاعات به مقصد برسد.

روابط عمومی و ارتباطات، امروزه در تصمیم‌سازی برای مدیران هم بسیار موثر هستند. هزاره‌ی سوم، هزاره‌ی افجار اطلاعات است، مدیر یک دستگاه می‌تواند با اعتماد به روابط عمومی، قسمتی از اثر بخشی تصمیماتش را در بخش عمومی (که نتایجش به مردم ختم می‌شود) به این گروه بسپارد، همین راه می‌تواند شبکه‌ای از ارتباطات را ایجاد کند که نهایتاً به نفع سازمان خواهد بود.

ما نیز در شرکت ملی صنایع مس ایران با عنایت به اینکه روابط عمومی، ارتباطات و  اطلاع‌رسانی، نبض تپنده‌ی شرکت می‌دانیم، تلاش می‌کنیم برای خانواده بزرگ مس و افرادی که به نوعی مرتبط با فعالیت‌های این شرکت هستند، اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف داشته باشیم، این نگاه، برگرفته از رویکرد آگاهانه‌ی مدیرعامل شرکت است که به زیر مجموعه نیز انتقال داده شده و امید است در مسیر انجام کار بهترین اتفاقات رخ داده و محقق شود. انشالله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha